Transparante correcte informatie is 'the only way"'

Afgelopen zondag was ik aanwezig op de Ontmoetingsdag van Goudsmeden uit Nederland en België. Het was de tweede keer dat deze dag werd georganiseerd en dit keer vond het plaats in de Diamantbeurs van Antwerpen.

Naast de mogelijkheid om met veel goudsmeden en andere geïnteresseerden te spreken over het belang van kennis over de edelstenen waarmee ze werken, waren er ook lezingen te volgen. Ik koos ervoor om deel te nemen aan een paneldiscussie met vier experts die alle facetten van de diamanthandel kennen. Het thema van de discussie was in hoeverre synthetische diamanten naast natuurlijke diamanten kunnen bestaan en hoe verwarring tussen beide soorten kan worden voorkomen.


Kort samengevat was iedereen het erover eens dat, hoewel de eigenschappen van synthetische en natuurlijke diamanten gelijk zijn, het eigenlijk om twee totaal verschillende producten gaat. Het grootste verschil zit in de oorsprong: natuurlijke diamanten zijn miljoenen jaren geleden ontstaan, terwijl synthetische diamanten binnen enkele weken in een laboratorium kunnen worden gekweekt. De voorraad natuurlijke diamanten is eindig, tenzij er nieuwe vindplaatsen worden ontdekt. Aan de andere kant heeft de massaproductie van synthetische diamanten, vooral in India en China om mensen tijdens en na de coronapandemie aan het werk te houden, de prijs per karaat aanzienlijk verlaagd. Dit prijsverschil geldt niet alleen voor de aanschafprijs, maar ook voor de restwaarde bij wederverkoop.

De conclusie van de discussie was dat ecologische en ethische claims alleen waarde hebben als ze met bewijs worden ondersteund. In de praktijk blijken deze claims vaak niet onderbouwd, waardoor ze als misleidend kunnen worden beschouwd.

Mijn mening is dat ethische en milieuvriendelijke benaderingen breder getrokken moeten worden dan momenteel door aanbieders wordt gedaan. Deze zaken zouden niet als marketinginstrumenten moeten worden gebruikt, maar als serieuze overwegingen om zo goed mogelijk mee om te gaan.

Ik denk dat de waarde van synthetische diamanten nog verder kan dalen, maar dit betekent niet dat ze geen plaats op de markt zullen behouden. Ze blijven een goed alternatief voor mensen met een beperkter budget en kunnen, mits creatief gebruikt, zelfs een artistiek label krijgen.

Voor mij is het duidelijk dat het nu echt belangrijk wordt voor juweliers, goudsmeden en veilinghuizen om nauwkeuriger te testen welke diamanten ze verkopen. Zekerheid over de herkomst van een diamant is essentieel.

Gelukkig heb ik een oplossing voor iedereen die zeker wil weten of een kleurloze steen natuurlijk, synthetisch of een imitatie is. 

De kosten van het screenen wegen niet op tegen het risico van het kopen van een 'verkeerde' edelsteen, en dit kunnen juweliers prima aan hun klanten uitleggen, die hier alleen maar blij mee zullen zijn.

Het meest mooie is dat het ook een belevenis is om het testen mee te maken en uitgelegd te krijgen wat en hoe dit werkt.

The only way is eerlijke transparante informatie,!